تحليل عضو مجتمع تشخيص مصلحت نظام در مورد وقايع اخير در كشور

۲۲ بازديد

 

صدر: دستگيري دانشجويان اشتباه است/ اسرائيل در خيلي از بخش‌ها نفوذ كرده است/ امام جمعه كه نبايد حرف

به گزارش سايت ديده‌بان ايران؛ سيد محمد صدر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفتگو با سايت جماران به بررسي و حوادث اخير در كشور علل شيوع دوباره اعتراضات پرداخته است.

آنچه در ادامه مي‌خوانيد اهم سخنان صدر در اين گفتگوي رسانه‌اي است:

* اين اعتراضات يك ريشه طولاني دارد كه بايد به آنها بپردازيم؛ تا به طور دقيق بفهميم و متوجه شويم كه چه اتفاقي دارد در كشور مي افتد.

* در سياست خارجي نيز بايد بينش سياسي و امنيتي داشته باشيم؛ يعني هم واقع گرا باشيم و هم حداقل خوش بين نباشيم. چرا كه ما در سياست خارجي با «رقيب» و شايد بعضا «دشمن» مواجه بوده ايم.

* يعني صدا و سيما به معناي واقعي صدا و سيماي ملي يعني براي همه مردم بود. اين صدا و سيما را مقايسه كنيد با صدا و سيمايي كه در 10، 20 سال اخير بوده كه فقط مخصوص يك گروه خاص و با نگاه بسته شده است و حتي كساني كه در انقلاب بوده اند و در جمهوري اسلامي مسئوليت داشته اند و زحمت كشيده اند، ديگر اجازه ورود به آن را ندارند. اين را «بينش امنيتي» مي گويند. يعني نه تنها مردم ايران، احزاب و گروه هاي سياسي يا نهادهاي غير دولتي اجازه ورود ندارند، بلكه حتي به مسئولين قبلي نظام جمهوري اسلامي اجازه ورود نمي دهد.

اتفاقي كه بر سر فوت خانم مهسا اميني افتاد در واقع جرقه اي بود بر انباشت ناراحتي ها، عقده ها و مطالباتي كه مردم و به ويژه جوانان و زنان داشتند. من دو ماه پيش با سردار اشتري راجع به عملكرد گشت ارشاد صحبت كردم. به ايشان گفتم، «اين گشت ارشاد با اين عملكردي كه دارد -مي دانم خودتان نمي دانيد- ولي در واقع داريد ايده اي را دنبال مي كنيد كه قبلا كساني مانند منافقين مطرح مي كردند و نتوانستند عملي كنند. آنها مي گفتند ما بايد اقدامي انجام بدهيم كه يك شهر را در مقابل حكومت قرار بدهيم، چرا كه ترور به جايي نمي رسد». وقت اين حرف ها را مي زدم هنوز قضاياي اخير شروع نشده بود.

* تذكر مصلحانه اي بنده دادم كه اصلا با خانم ها برخورد فيزيكي نكنيد. اصلا امر به معروف همين بحث زباني است. اگر همين تذكر خالصانه و مخلصانه حقير مورد توجه قرار گرفته بود، ما اين بلوايي كه الآن هست را نداشتيم.

 

* بايد توجه كنيم كه امنيت نظام جمهوري اسلامي توسط مردم ايجاد مي شود و اگر مردم را نداشته باشيم، خداي ناكرده با مشكلات جدي مواجه خواهيم شد.

* الآن خود آقايان مي گويند اعتراض قانوني و خوب است، ولي اغتشاش خوب نيست؛ همين را عمل كنيد! اگر اعتراض حق  است و در قانون اساسي مورد تاييد قرار گرفته، مكانيزمي در نظر بگيريد كه چه جوان و چه يك حزب و گروه وقتي مي خواهد اعتراض كند، بتواند؛ نه اينكه هر موقع حزبي به يك فرمانداري يا وزارت كشور درخواست اعتراض قانوني داشت، اجازه ندادند. 

* همين الآن مغازه داران كه كسب و كار آنها مختل شده اين كارهاي  اغتشاشگري را تأييد نمي كنند. بنابر اين، راه حل اين قضايا برخورد خشن و تند، قطع اينترنت و بستن تمام ارتباطات رسانه اي نيست؛ با بينش فرهنگي و اينكه مردم را از خودمان بدانيم، مي‌توان قضايا را حل كرد. 

 اين بچه ها كه اين شعارها را مي دهند، بچه هاي خودمان هستند؛ اينها محصول جمهوري اسلامي هستند. همين جا بايد بفهميم آن طوري كه بايد و شايد كار فرهنگي نكرده ايم تا جوانان جذب شوند. اين بهترين راه حل است كه مي توان با خوبي و خوشي حل كرد. اگر چه كمي با تأخير دارد اين مسائل مطرح مي شود، ولي اميدواريم از اين به بعد بتوانيم جلوي اين كارها را بگيريم.

 

البته اينجا نمي‌توانيم نسبت به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم بي‌تفاوت باشيم و براي حل مشكلات اقتصادي كه فقط اقتصادي نيست، بايد برجام و اف اي تي اف به تصويب برسد تا يك مقدار دريچه هايي به روي اقتصاد ايران باز شود و وضعيت معيشتي مردم بهتر شود.

* دانشگاه مكان مقدسي است. دانشگاه محل گفت و گو است. كرسي هاي آزاد انديشي كه قبلا اشاره شده بود كه در دانشگاه ها تشكيل شود يا «جهاد تبيين» كه گفته مي شود، انجام نمي شود و به جاي اين كارها دانشجوها را دستگير، زنداني و احيانا از ادامه تحصيل محروم مي كنيم؟ اينها كار را مي كشاند به آنجا كه بچه هاي دبيرستاني هم وارد شوند.

* ما كه در انقلاب بوده ايم و قبل از انقلاب را ديده ايم، چرا در زمان انقلاب كلي بي حجاب، با حجاب شد؟ انقلاب اينها را كشاند و هيچ كس هم با زور حجاب بر سر كسي نكرد.

* بالأخره امام جمعه منصوب مقام رهبري است. حتما بايد تذكر داده شود كه اين ادبيات اسلامي، انقلابي، ايراني و انساني نيست. تو در منبر نماز جمعه ركيك ترين صحبت ها را مي كني؟! اين خيلي باعث تأسف است. 

* اسرائيل نه تنها در بخش اتمي ما نفوذ كرده و تمام اسناد را مي تواند ببرد، و خيلي جاهاي ديگر برود، بلكه يواش يواش دارد اين ذهنيت براي من ايجاد مي شود كه آمريكا، اسرائيل و انگليس متأسفانه وارد كار فرهنگي هم شده اند و در حال تحميل فرهنگي به بخشي از افراد هستند كه شايد اين طوري بهتر مي شود نظام را حفظ كرد؛ كه قطعا به ضرر نظام است و اميدواريم اين جنگ نرم افزاري دشمنان خارجي هم درمان شود.

* من غير از اينكه دستگيري دانشجويان را اشتباه مي دانم، دستگيري آقاي تاجزاده و محمدرضا جلايي پور را كه من آنها را مي شناسم، اشتباه مي دانم. اينها كساني بوده اند كه براندازان و ضد انقلاب دائما به آنها فحش مي دادند. من اصلا نمي دانم با چه منطقي اينها را دستگير مي كنند؟! من هيچ كدام از اينها را به نفع نظام نمي دانم.

* آرزو مي كنم يك عقلانيتي در بخش امنيتي كشور حاكم شود و ان شاء الله بخش امنيت كشور هم بينشش را عوض و به بينش فرهنگي تبديل كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.